Kobiety niepodległości. Bohaterki, żony, powiernice Iwona Kienzler

Kim były kobiety niepodległości? Żonami i powiernicami polityków? Działaczkami społecznymi? Prekursorkami feminizmu? A może celebrytkami II RP? Okrągła rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości to dobra okazja, aby przyjrzeć się kobietom tamtej epoki. Iwona Kienzler, znana popularyzatorka historii i autorka bestsellerów biograficznych, w swojej najnowszej książce przybliża postacie rzadko dostrzegane przez historyków, niesłusznie pozostające w cieniu sławnych mężczyzn. Michalina Mościcka, Helena Paderewska, Maria Wojciechowska – to nie tylko żony polityków, ale także (lub przede wszystkim) działaczki niepodległościowe i społeczne, feministki. Aleksandra Szczerbińska – żona Józefa Piłsudskiego – służyła w Legionach Polskich, została odznaczona Orderem Virtuti Militari. Jadwiga Beck, pisarka i dziennikarka, jako żona ministra spraw zagranicznych była jedną z głównych bohaterek życia publicznego II RP. Pasjonujące było także ich życie prywatne. Kobiety niepodległości mogą być inspiracją dla współczesnych Polek. Mimo upływu stu lat ich losy nadal fascynują.


Książkę czytało mi się bardzo dobrze. Przemknęłam przez te parę set stron niezwykle szybko. Autorka książki- Iwona Kienzler opisuje historię kobiet, o których niekiedy nie słyszałam. Kobiety niepodległości żyją w cieniu swoich mężów, partnerów. Sama znałam Piłsudskiego, kto by nie znał jednak jego żona? Pani Aleksandra Szczerbińska była mi obca. Bardzo podobał mi się fakt, że autorka dokopuje się do tych ,,mniej znanych" i popularnych kobiet, które też miały wpływ na kształtowanie niepodległości.

Dopiero zaczynam się poznawać z książkami o tematyce historycznej więc jestem zadowolona z Kobiet niepodległości, ponieważ nie zanudziły mnie i sprawiły, że zainteresowałam się całą otoczką historyczną. Na plus jest także to, że Iwona Kienzler zostawiła tylko najważniejsze i najlepsze informacje. Przesiała przez drobne sito cały tekst, sprawiając, że książka była treściwa a nie nudna i mozolna. Kobiety niepodległości pokazują, że historia pełna jest niesamowitych kobiet, dzięki którym życie potoczyło się inaczej.

Czy polecam?
Nie jest to książka ciężka, nie jest to książka wymagająca wielu godzin myślenia. Jest to coś lekkiego, ale o poważnym charakterze. Książkę polecam osobom lubiącym historię, wspomnienia innych z nutą reportażu.
Pozycję zaliczam do udanych!

Egzemplarz Wydawnictwo Lira

2 komentarze:

  1. Ja książki historyczne lubię, ale najbardziej jak poruszają tematykę drugiej wojny.
    pozdrawiam :D
    polecam-goodbook.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja właśnie nie lubię reportaży :) Aczkolwiek z drugiej strony tematyka mnie zainteresowała

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 lovemore , Blogger